Przyczyny porażenia nerwu twarzowego

Podrażnienie nerwu twarzowego może nastąpić w wyniku urazu czaszki, zakażenia wirusem ospy wietrznej i półpaśca, bakteriami powodującymi boreliozę oraz wskutek zapalenia. Kiedy nie udaje się stwierdzić przyczyny, mówimy o porażeniu typu Bella.

porażenie nerwu twarzowego objawy porażenia fizjoterapia nerwu twarzowego

Porażenie Bella

Porażenie Bella to samoistny jednostronny niedowład lub porażenie nerwu twarzowego. Bardzo ważne jest to, że występuje ono nagle. Przyczyna nie jest w pełni wyjaśniona, niektórzy naukowcy sugerują wirusowe podłoże choroby (reaktywacja wirusa opryszczki pospolitej). Zmniejszenie dolegliwości obserwuje się zazwyczaj już po 4-6 tygodniach od początku choroby, rokowanie jest pomyślne, 80% pacjentów całkowicie odzyskuje utracone funkcje.

Diagnostyka porażenia nerwu twarzowego

Trzeba zebrać szczegółowy wywiad od pacjenta i przeprowadzić diagnostykę różnicową, wykluczając takie schorzenia jak: udar mózgu, choroba nowotworowa głowy i szyi oraz ośrodkowego układu nerwowego, infekcje, urazy głowy. Niezbędne jest ocenienie stanu ucha wewnętrznego i ślinianek oraz ustalenie, czy porażenie jest pochodzenia ośrodkowego, czy obwodowego.

Uwaga! Statystycznie częstość występowania jest większa u osób chorych na cukrzycę, nadciśnienie tętnicze oraz u osób otyłych i kobiet w ciąży. Ponadto czynnikiem sprzyjającym wystąpieniu porażenia nerwu twarzowego jest oziębianie twarzy.

Objawy porażenia nerwu twarzowego:

• wygładzenie skóry czoła i niemożność jego marszczenia;
  • brak możliwości zamknięcia powieki, utrata zdolności mrugania;
  • opadnięty kącik ust;
  • wygładzenie fałdu nosowo-wargowego;
  • trudności z wyszczerzeniem zębów, gwizdaniem, nadmuchaniem policzka;
  • zmniejszenie wydzielania łez;
  • zmiany w odczuwaniu smaków;
  • nadwrażliwość na dźwięki;
  • ból ucha lub za małżowiną uszną;
  • gromadzenie jedzenia między dziąsłami a policzkiem;
  • utrata czucia głębokiego w objętym porażeniem obszarze twarzy;
  • stan zapalny oraz obrzęk dookoła uszkodzonego nerwu.

Leczenie porażenia nerwu twarzowego

Leczenie ma głównie charakter objawowy. Według wytycznych American Academy of Otolaryngology (AAO) leczenie powinno zawierać glikokortykosteroidy podane doustnie (np. prednizon), ponieważ mają działanie przeciwzapalne i zmniejszają obrzęk. Zaleca się wczesne (do 72 h) podanie leku, co zwiększa szanse na całkowite ustąpienie objawów u 17% chorych. Ponadto istotna jest ochrona narządu wzroku. Osobom, które nie mogą zamknąć powieki, zaleca się stosowanie środków nawilżających rogówkę, tzw. sztucznych łez, a na noc preparatów w postaci maści lub żeli. Jeżeli jest to niewystarczające, przed snem pacjenci mogą użyć specjalnych plastrów zakrywających oko. Zalecana jest kontrola u okulisty, suchość rogówki może bowiem doprowadzić do jej zakażenia i uszkodzenia.

porażenie nerwu twarzowego objawy porażenia fizjoterapia nerwu twarzowego

Rehabilitacja w przypadku porażenia nerwu twarzowego

W leczeniu porażenia nerwu twarzowego istotne znaczenie ma czas! Jeżeli wykluczone zostanie przerwanie ciągłości nerwu, zalecane jest podjęcie fizjoterapii i fizykoterapii w najkrótszym możliwym czasie. Celem rehabilitacji jest przyspieszenie powrotu sprawności mięśni mimicznych oraz symetrii twarzy, a także zapobieganie możliwym powikłaniom.

Masaż jest stosowany w celu pobudzenia mięśni twarzy i zmniejszenia napięcia. Specjalista doradzi pacjentowi również ćwiczenia mięśni twarzy, które najlepiej wykonywać regularnie kilka razy na dobę przez cały okres choroby, aż do ustąpienia objawów. Pacjent może ćwiczyć poprzez wymuszanie pracy mięśni mimicznych, najlepiej jednak, aby ćwiczenia te były wykonywane dopiero po konsultacji i kontroli z fizjoterapeutą.

Zabiegi cieplne wspomagają z kolei regenerację nerwu – uzyskuje się dzięki nim lepsze ukrwienie. W tym celu wykorzystuje się naświetlanie lampą Sollux.
Ponadto w leczeniu porażenia nerwu twarzowego korzysta się z elektrostymulacji, stymulacji laserowej oraz ultradźwięków.

Jeżeli Ty lub ktoś z Twojego otoczenia potrzebujecie pomocy oraz rady fizjoterapeuty – zapraszamy do DK Clinic.